logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen.Nieuwe registraties zijn niet mogelijk

Mededeling

Icon
Error

Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
Robert Möring  
#1 Gepost : dinsdag 22 april 2008 1:26:05(UTC)
Rang: Optimist
Robert Möring

Om de zeilpret wat te drukken..... er was tijdens de vertrekkersavond wat vraag naar antizeeziekte middelen. Bijgaand de opgave uit een oudere presentatie. Hopelijk zijn er medezeilers met aanvullingen en ervaringen.

15 - 25 mg. cinerazinne met (geen ervaring)
10 - 15 mg. domperidone (motilium, geen ervaring)
Vitamine C 200mg in de mond laten smelten (geen ervaring)
Belgisch reiscapsule (in ned en belgie niet meer verkrijgbaar:-(, prima ervaringen, opstappers soms: brandend maagzuur, soms hyper en/of slapeloos)
Drukbandjes, homeopathische middelen
Scopoderm
Bril met horizon

Overigens zal de (bij-) werking voor iedereen weer anders zijn..

Rainier, jij had ervaring met een engels produkt?
Rudy van Gemert  
#2 Gepost : dinsdag 22 april 2008 1:40:12(UTC)
Rang: 16 kwadraat
Rudy van Gemert

Robert, je vergeet een heel belangrijk middel :
Ontspanning !
Rust, niet jagen, zorg dat je een dag van te voren al lekker met de boot bezig kan zijn !
Dat helpt zeker.
Ook alles klaar voor het vertrek is handig.
Zodat je niet op de kop in de bilg, met een restje dieselgeur, net bij de havenmond, nog even beneden je laarzen op moet zoeken, die nog wat muffig zijn van de winter !
Wordt je wat minder, horizontaal komt je lichaam het best tot rust.
Gapen , rillen, beetje glazig, je voelt het zelf of je schipper ziet het, ga sturen !
dan pak je horizon, en wordt aktief, en afgeleid !

En als je toch moet spugen, nou het zij zo, vaak ben je snel daarna een stuk lekkerder!

Overigens, ik doe beide !
Ontspannen voorbereiden, en een pilletje voor er overheen ! Rudy

Henk Rijneveld  
#3 Gepost : dinsdag 22 april 2008 9:54:57(UTC)
Rang: Valk
Henk Rijneveld

En uit eigen ervaring en al vaker genoemd:
- Geen Koffie voor vertrek als het wat meer golft;
- Loop met iedereen aan boord door hoe je gaat uitvaren en wat er gaat gebeuren, het vemindert de spanning (die Rudy ook al noemde) aanzienlijk.

Wat betreft de pillen: de cinerazzine helpt wel maar ik word er ontzettend slaperig van. We gaan een combi met caffeine proberen. Ooit in een ver verleden (dwz >20 jaar) wel eens pillen met een pepmiddel erin gebruikt. Volgens mijn moeder zat ze toen met een stel gevaarlijke junks aan boord (...) Die hebben we dus weggedaan en mogen trouwens tegenwoordig niet meer verkocht worden.

Iets anders wat we hebben geleerd: bij het uitvaren van bijv IJmuiden is de zee vooral in het begin op z'n ruwst. Als je dan de minst ervaren stuurman aan het roer zet kan het al gelijk raak zijn. Het handigst is om op dat moment eerst met de wat meer ervaren leden te beginnen.

En als het dan toch komt: als het golft dan golft het goed! Anxious

Bewerkt door de gebruiker dinsdag 22 april 2008 16:31:55(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

"And Frodo sails into the West to the Undying Lands"
http://www.markiezin.com
Rainier de Groot  
#4 Gepost : dinsdag 22 april 2008 10:10:37(UTC)
Rang: Administrator
Rainier de Groot

In Engeland kan je ook Kwells kopen, maar ja, dan moet je eerst wel 'de overkant halen' Anxious Sick
Leef je leven als het kan, je kan maar één keer leven...
Marjan Steenbergen  
#5 Gepost : dinsdag 22 april 2008 13:26:18(UTC)
Marjan Steenbergen

Bij ons thuis ben ik kampioen zeeziek, een klein beetje golfslag in het IJselmeer is al genoeg: wat altijd helpt zonder enige bijwerking en zelfs als ik al zeeziek ben: drukbandjes om je polsen. Ik heb ze zelf gemaakt: zweetbandjes uit een tennis-verleden met een dik rond knoopje erbinnenin genaaid. Het drukpunt zit aan de binnenkant van je pols, twee vingers breed vanaf je hand.
Rainier de Groot  
#6 Gepost : dinsdag 22 april 2008 15:04:55(UTC)
Rainier de Groot

Hoi Marjan,

Die drukbandjes had Robert ook al aangegeven. Maar of het werkt is voor een ieder weer anders. Mijn vrouw heeft een soortgelijk iets, maar dan een pleister met daaronder een 'kogeltje', iets anders, maar doet het zelfde.

Rainier
Henk Rijneveld  
#7 Gepost : dinsdag 22 april 2008 16:01:27(UTC)
Henk Rijneveld

Bij Mythbusters hebben ze de polsbandjes ooit uitgeprobeerd. Helaas bleken ze daar niet te werken voor de twee proefpersonen. Bij mij overigens ook niet, al is dat ook alweer 20+ jaar geleden dat ik het geprobeerd heb.

Aan de andere kant, als het werkt lijkt het me de meest ideale oplossing!
Rainier de Groot  
#8 Gepost : dinsdag 22 april 2008 16:17:11(UTC)
Rainier de Groot

Zo is het met bijna elk middel/methode, wat voor de 1 werkt, is voor de andere absoluut niets.
Ger Wouters  
#9 Gepost : dinsdag 22 april 2008 18:10:25(UTC)
Rang: Kajuitbootje
Ger Wouters

Mijn ervaring met de drukbandjes is dat ze niet werken. Het is echt voor iedereen anders. Kwells waren voor mij een enorme kwelling Sick De belgische waren fantastisch en dat ik daar wat hyper van was dat was voor de rest van de bemanning alleen maar handig. De combi cinarizine en domperidon werkt wel, maar is erg slaap verwekkend. Daarom nu dus van plan dat te combineren met cafeïne tabletje (wat ik uit de states heb). Dat zit namelijk ook in de belgische pillen.

Wat ik intussen ook het geprobeerd is gember pillen. En tijdens de wintertocht naar Terschelling heeft dat wonderlijk goed gewerkt. Ook uit de aflevering van Mythbusters gehaald. Dat hielp bij beide proefpersonen erg goed. Ik lijk er dus ook goed baat bij te hebben, maar wil het niet bij de overtocht uitproberen. Daar wil ik wat zekerder zijn. Heb nogal heftig last van zeeziekte en ben er echt niet af met een keertje spugen. Lig gevloerd op de bank.
Rainier de Groot  
#10 Gepost : dinsdag 22 april 2008 21:15:41(UTC)
Rainier de Groot

Gember werkt inderdaad ook goed voor velen.
Hinke Schreuders  
#11 Gepost : donderdag 24 april 2008 1:36:43(UTC)
Hinke Schreuders

Hm, dat van die gember wist ik niet en lijkt me wel wat, gebruik bij voorkeur natuurlijke middeltjes. Dus wie weet ga ik dat eens proberen. Al werken de gewone Primatourtjes bij mij ook altijd heel goed.

(Overigens vertelde mijn alternatieve zusje me gisteren toevallig dat geen enkel medicijn waar dan ook voor nodig is en dat elke ziekte tussen de oren zit - daar kunnen we het dus mee doen :-)

Al googelend op die gember kwam ik trouwens op een site over zeilen het volgende uitgebreide lijstje tegen - om Robert maar eens even af te troeven:

(merknaam / werkzame stof / prijs /verpakking / verkrijgbaar bij / reisduur / inname)

Primatours / 12,5 mg / cinnarizine / 25 mg / (chloor)cyclizine / 3,50 / 10 tabletten drogist /meer dan 4 uur / ½ uur voor aanvang

Suprimal / 12,5 mg meclozine / 3,00 / 10 tabletten / drogist / meer dan 4 uur / ½ uur voor aanvang

Cinnarizine-25 / 25 mg cinnarizine / 2,00 / 30 tabletten / meer dan 4 uur / ½ uur voor aanvang

Cyclizine-50 / 50 mg cyclizine / 12,14 / 100 tabletten / enkele uren / ½ uur voor aanvang

Cyclizine / 100 mg cyclizine / zetpillen / alleen op doktersrecept / enkele uren / ½ uur voor aanvang

Phytocaps / 280 mg / gemberpoeder / capsules / (alternatieve) drogist / enkele uren / ruim voor aanvang (?)

Solgar Ginger / 520 mg / gemberpoeder / 14,60 / 100 capsules / (alternatieve) drogist / enkele uren / ruim voor aanvang (?)

Orthica Zingiber-5 / 500 mg gemberextract / 17,50 / 60 capsules / (alternatieve) drogist / vanaf 3 uur voor aanvang

Dr. Vogel / Cocculus D4 of Tabacum D4 / tabletten/ (alternatieve) drogist / lang / vanaf enkele dagen voor aanvang

Bewerkt door de gebruiker donderdag 24 april 2008 1:44:12(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Ger Wouters  
#12 Gepost : donderdag 24 april 2008 9:17:41(UTC)
Ger Wouters

Wauw Hinke, dat is nog eens een lijst Applause Maar als ik de prijzen van de gember zie ben ik erg blij dat een vriendin van me die dingen meeneemt uit de states. Scheelt gigantisch.
Rainier de Groot  
#13 Gepost : donderdag 24 april 2008 9:25:41(UTC)
Rainier de Groot

Komt die vriendin met de boot Drool Kan ze deze gelijk testen Applause
Ger Wouters  
#14 Gepost : donderdag 24 april 2008 12:19:36(UTC)
Ger Wouters

d'oh! Ze vliegt (en vindt schuin gaan op een bootje maar niks)
Hinke Schreuders  
#15 Gepost : donderdag 24 april 2008 12:32:29(UTC)
Hinke Schreuders

Henk Rijneveld schreef:
En uit eigen ervaring en al vaker genoemd:

- Loop met iedereen aan boord door hoe je gaat uitvaren en wat er gaat gebeuren, het vemindert de spanning (die Rudy ook al noemde) aanzienlijk.

Ja, Henk, wat betreft tussen de oren, die vind ik ook goed - heb al een paar keer gemerkt/gehoord dat onverwacht en overhaast uitvaren (hè Rudy? :-) bij veel wind zonder er helemaal klaar en aangekleed voor te zijn, vaak ook een reden is dat mensen zeeziek worden. Rustig vertrekken is heel belangrijk volgens mij.

Bewerkt door de gebruiker vrijdag 25 april 2008 13:58:01(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Henk Rijneveld  
#16 Gepost : vrijdag 25 april 2008 18:52:21(UTC)
Henk Rijneveld

Nou moet ik eerlijk zeggen dat het tussen de oren argument wat mij betreft voor 100% klopt, maar dan voor 90% omdat daar je evenwichtsorgaan zit en voor het restant (die 10%) het psychisch zou kunnen zijn. Ik heb wel gemerkt dat hoe meer verantwoording ik heb hoe beter ik er tegen kan. Op een boot met 6 man voel ik me al heel gauw niet lekker, met 2 man ligt de drempel echt vele malen hoger. Zal wel iets met adrenaline te maken hebben...

Oh ja, over middelen die werken; bij mij werken borrelnootjes! (maar wel zonder de borrel Whistle ) Sick
Guest  
#17 Gepost : zaterdag 26 april 2008 13:07:53(UTC)
Rang: Guest
Guest

Wat erg belangrijk is dat er gedurende de tocht voortdurend in kleine hoeveelheden iets wordt gegeten en gedronken. Met name het drinken wordt snel vergeten. Verder zorg in deze tijd van het jaar dat je voldoende warm blijft. Zeker via het hoofd wordt snel warmte verloren.

De bemanningsleden moeten elkaar hierbij in de gaten houden. Juist bij opkomende katterigheid blijft het eten en drinken vaak achterwege (men moet dan actie ondernemen en maar men blijft het liefst stil zitten).

Zorg dat er op tijd wordt gereefd. Naast het al eerder genoemde goed uitgerust en goed voorbereid op reis gaan is een belangrijke preventieve maatregel. Dat verminderd spanningen.

Overigens sterkte toegewenst. Anneke en ikzelf gaan met Regio zuid naar Antwerpen. Dus minder kans op zeeziekte, hoop ik.

Bewerkt door de gebruiker zaterdag 26 april 2008 22:49:54(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.